Hvis du er projektleder i et projekt, hvor du har ansvar for værdiskabelsen, vil du komme til at stå foran en udfordring: At få mennesker til at ændre adfærd for at realisere de værdier i projektet, du har planlagt. Det er en allestedsnærværende udfordring i projektledelsens verden. Men her står du, konfronteret med den komplekse virkelighed, at mennesker ikke er programmerbare enheder. De er væsener drevet af følelser, motivationer, bekymringer og nogle gange en stædig mangel på lyst. Hvordan navigerer du i dette terræn? Svaret ligger i den fascinerende 4M-spørgeteknik.
Det første skridt er at forstå, hvad der motiverer folk til at ændre adfærd. Spørgsmålet er, hvad er Motivationen? Er det en belønning, der lokker, eller er det frygten for konsekvenser? At forstå, hvad der driver folk, er afgørende. Det handler om at finde den gnist, der tænder dem – og det er ikke altid penge. Det kan være anerkendelse, muligheden for at lære noget nyt, eller noget helt tredje. Uden denne indsigt er dine bestræbelser dømt til at mislykkes fra starten.
Dernæst er det essentielt at sikre, at folk forstår, hvad de skal gøre, og hvorfor det er vigtigt. Spørgsmålet er, hvad er Meningen? Forvent ikke, at folk ændrer adfærd, hvis de ikke forstår baggrunden eller metoden. Her er klar og effektiv kommunikation nøglen. Hvis det ikke giver mening for dem, vil de ikke følge dig.
Har folkene muligheden for at gøre det, du beder dem om? Spørgsmålet er om Muligheden til stede? Er der strukturelle hindringer, mangler de tid, ressourcer eller kompetencer? Det er din opgave at sikre, at vejen er banet for dem. Hvis der er forhindringer i vejen, vil de snuble, og dine bestræbelser vil være forgæves.
Endelig er det afgørende, at folk føler, at de kan mestre den nye adfærd. Spørgsmålet er, kan I Mestre det, eller kan I klare det? Ingen ønsker at føle sig inkompetente. Hvis din gevinstrealisering kræver nye færdigheder eller viden, sørg da for, at folk føler sig klædt på til opgaven. Uddannelse, træning, støtte – hvad end der er nødvendigt.
4M-spørgeteknikken er ikke blot en tjekliste; den er en dybdegående forståelse for, hvad der kræves for at skabe ændring. Og det bedste ved den? Den minder os om, at vi arbejder med mennesker, ikke maskiner. Så næste gang du står over for en udfordring i din gevinstrealisering, tag et skridt tilbage og overvej de 4 M’er. Det kan meget vel være nøglen til at ændre spillets gang.
Fordi vi har med mennesker at gøre, kunne vi for sjov omformulere 4M til: Mord, motiv, mordvåben, og mulighed. På denne måde er det måske lettere at huske den struktur, du kan spørge ind til for at sikre dig, at adfærden, som du ønsker, opstår. Læs om 4M-spørgeteknikken og alle de andre pointer omkring gevinstrealisering i bog, ”Værdiskabelse fra projektledelse” med undertitlen, ”Projektlederens svære rolle ved gevinstrealisering”.