Når kunden giver politisk modstand

Er projektledere blinde for effekten af modstridende interesser og politiske forhold på et projekts kompleksitet? I artiklen ‘Når kunden giver politisk modstand’ analyseres en case kendt fra pressen; Eurovision 2014, hvor Wonderfull Copenhagen skulle bringe DR’s visioner til live i de gamle B&W Haller på Refshaleøen. Casen og de politiske vilkår er et prima eksempel på hvordan kunde og leverandør kan stå i hvert sit hjørne af projekttrekanten samt konsekvenserne deraf. Derudover ses det også hvordan kompleksiteten af situationen eskaleres yderligere af uforudsete tredjeparters interesser.
Ud fra Wonderfull Copenhagens egne offentliggjorte dokumenter og regsrevisionens dokumentation ses et projektforløb præget af et Projektselskab, der enten var blind for de modstridende interesser eller bange for at stille kunden (DR) en stol for døren.

Til sidst i artiklen analyseres de lektier man kan lære fra Eurovision 2014 og hvordan man som projektleder generelt skal forholde sig til politisk spil i ens egne projekter. For hvis du ikke selv kan se, hvem af de andre, der er den svage part, så er det måske dig selv.
Artiklen i sin originale udgivelse i bladet Projekt ledelse eller som PDF.